Gruppens utvecklingsfaser
Gruppen blir ett team när gemensamma, delade mål har etablerats och det finns effektiva metoder för att nå dessa mål.
Enligt Susan Wheelan, som skapade denna metod för teamutveckling, kan gruppens dynamik ses som en glidande skala över fyra faser. (faktiskt fem men här tar vi inte med avslutningsfasen). Här följer nu en kortare beskrivning av vad som kännetecknar gruppen/teamet i de olika faserna. De två första stadierna benämner vi grupp och de två senare benämns som team.
Fas 1 Tillhörighet och trygghet
Gruppmedlemmarna fokuserar på att vara inkluderad och uppleva trygghet. Tillhörigheten upplevs viktig. Olikheter upplevs hotande eller kommer i skymundan. Medlemmarna undviker att prata om sådant som synliggör olikheter och kan leda till konflikt - otydlig kommunikation. Ledarberoende. Medlemmar dras till till dem som de upplever har samma status eller roll i gruppen som de själva - subgrupperingar.
- Medlemmarna är beroende av ledarskap
- Ledaren blir betrodd och beundrad
- Medlemmarna fokuserade på acceptans, tillhörighet
- Försiktighet, artighet präglar kommunikationen
- Konflikter upplevs som hot mot gruppen
- Mål och roller oklara
- Oro över att inte vara inkluderad
Utmaning: Tydliggöra mål, skapa struktur och öppen kommunikation i meningen att någonting blir gemensamt - alltså en med betydande fokusering på kommunikation som bidrar till samskapande. Träna kommunikationsfärdigheter på riktigt.
Fas 2. Opposition och konflikt
Börjar uppleva större trygghet. Olika åsikter kommer upp till ytan och leder ibland till konflikt. Mycket känslor. Leder ibland till misshälligheter. Klagomål och personlig kritik blir vanligare. Informationsöverföring blir under en tid svår. Medlemmar tvekar att uttrycka sig öppet. Leder till småprat i subgrupperingar. OBS. Upplevelse av trygghet skapar en större dynamik i gruppen med kvar finns svårigheter att hantera konflikt och opposition.
- Ökande trygghet tillåter olikheter
- Medlemmar utmanar varann och ledaren, om än fortfarande försiktigt
- Subgrupper och koalitioner bildas i viss omfattning men kan fortfarande anses som hotfulla.
- Ifrågasättande av mål och roller
- Missnöje
- Öppen konkurrens
- Gruppen letar efter syndabockar
- Konfliktlösning via omröstning eller hjälp utifrån
Utmaning: Främja konstruktiva lösningar för teamets utveckling. Uppmuntra sakkonflikter men inte personkonflikter. Lös konflikter genom att uppdatera och utveckla mål, roll och struktur. Uppmuntra ökad dialog och kommunikation. Viktigt att vara uppmärksam och aktiv. Risk för att gruppen fatsnar i ett mönster som rör sig mellan stadium ett och två.
Fas 3. Tillit och struktur
Arbetet under stadium två har givit resultat. Nu väntar en behagligare teamdynamik. en gemensam identitet blir tydligare. Kommunikation är nu varmare och mer positiv vilket reducerar fortsatta konflikter som nu blir mer uppgiftsorienterade. Rolltagning tydligare och ansvarigheter blir möjliga att delegera.
- Ökad klarhet om mål och roller
- Konsensus uppnås oftare
- Mer flexibel kommunikation
- Subgrupper och konflikter mindre hotfulla
- Olikheter tillåts
- Tilliten ökar som resultat av konfliktlösningen
- Medlemmarna mer hängivna gruppens mål
Utmaning: Justera strukturer och rollfördelning. Bygg vidare på den ökande tilliten i teamet. Vidareutveckla djupare professionella relationer. Fokusera samarbetsmönster. Var noga med balans mellan tid för relationsutveckling och uppgiftsrelaterad tid.
Fas 4. Arbete och produktivitet
Teamet har en stadig grund at stå på. Medlemmarna ges utrymme för kreativa egna initiativ. Målen levande och tydliga. Rolltagningen är effektiv. Motivation och energi hög. Olika åsikter betraktas som tillgångar. Kapaciteten för kommunikation, samarbete och samordning är betydeande.
- Mål och roller är klara och tydliga
- Roller och uppgifter fördelas efter kompetens
- Öppen kommunikation, alla blir hörda
- Subgrupper är funktionella och flexibla
- Energi, trivsel, arbetstillfredsställelse höga
- ca 80% av tiden är effektivt arbete
Utmaning: Skapa förnyelse. Fortsätt att fokusera teamprocessen. Upptäck nya utmaningar. Noga med balansen mellan fokus på uppgift och fokus på medlemmarnas välbefinnande.
1. Kontakt och förutsättningar för upplyst handling
Uppdragsgivaren träffar oss och samtalar om:
- IMGD-processen - GDQ
- Förväntningsbilder på uppdragsgivare och på oss som uppdragstagare
- Avtal
2. Inledande möte med chef och ledningsgrupp som är relaterade till aktuella arbetslag/team. Ett par timmar
- Processens olika steg
- Tidsåtgång i olika faser
- Förväntningar på organisation och ledning
- Samarbetsformer, rollfördelning, m.m.
- Vi bedömer det som mycket viktigt att arbetsgivare och ledare är kunniga om hur processen utformas, vad som krävs när det gäller förutsättningar och inte minst vara överens om en förväntningsbild på ledning.
3. Inledande möte med de aktuella medarbetarna
- Att medarbetarna redan tidigt har kunskap om vad de skall ge sig in på är viktigt. Information och dialog ett par timmar är därför helt avgörande för att processerna skall komma igång snabbt. Kan ske i fysiska möten eller digitalt.
- Presentation av processen - steg för steg
- Förväntningar på deltagande medarbetare
- Viktiga förhållningssätt
- Samskapande och medansvar
- En tydlig samarbetsidé
4. Grupp/teamutvärdering enligt GDQ
- Introduktion av Group Development Questionarie (GDQ)
- Inledande, enkel, presentation om gruppdynamisk teori i praktiskt utförande
- Medlemmarna i gruppen/teamet genomför individuellt en GDQ-mätning på mötet eller i direkt anslutning till mötet.
5. Work shop efter två veckor - Första interventionen. (Heldag eller internat 2 dagar)
- Kunskap om gruppdynamisk utveckling enligt IMGD/GDQ
- Presentation av grupp/teamutvärderingen - dialogpresentation
- Dialog för att skapa förståelse och insikter med utsikter
- Gruppen börjar arbeta med aktiviteter och grundstenar
- Handledning av grupp/grupper på plats
6. Teamutveckling i arbetslaget över tid
Gruppen/teamet arbetar över tid med utveckling av det som aktualiseras i grupp/teamutvärderingen. Utvecklingsarbetet kretsar ofta kring grundstenar och verktyg. Bland annat, i inledningen av arbetet, detta:
- Att skapa mål och utveckla gemensamma värderingar
- Inledande rolltagning i förhållande till mål och uppgift
- Bestämma sig för interna strukturer för arbetslaget
- Kontakter mellan arbetslaget/gruppen och oss sker på aktuell digital lärplattform
- Handledning på distans
- Fysiska möten på begäran
7. Work Shop - Andra interventionen. (heldag)
- Gemensamt uppföljning.
- Analys av och utvecklingsdialog om det gruppgemensamma arbetet.
- Presentation av fler grundstenar och verktyg i utvecklingsarbetet.
- Vad har gjorts av grundstenarna och verktygen
- Vad återstår
- Introduktion av fler grundstenar och verktyg
- Uppdatera strategi och handlingsplan
- Reflektion om och i process
8. Fortsatt teamarbete i arbetslaget över tid
- Fortsatt utvecklingsarbete i relation till arbetslagets uppgifter i organisationen
- Arbete med verktyg, relevanta med gruppens process.
- Arbete med nya grundstenar och verktyg
- Handledning på distans
- Fysiska möten på begäran
9. Eventuell ny teamutvärdering
- Om så anses motiverat, vilket ofta sker, genomförs en ny teamutvärdering som visar om det som var en grupp har utvecklats till ett team och vad som återstår.
- Sker digitalt.
- Filmade inslag
10. Avslutning (Heldag)
- Den gruppdynamiska fasen, enligt GDQ, som gruppen uppnått presenteras.
- Olika utvecklingsområden för fortsatt gruppdynamisk utveckling presenteras
- Dialog om hur arbetslaget/gruppen bör arbeta vidare för att utveckla gruppsamarbete och dynamik.
- Handlingsplan
- Reflektion om och utvärdering av teamutvecklingsprocessen.
11. Uppföljning - Booster (halvdag eller heldag)
Alla komprimerade processer som innefattar lärstyrd utveckling och förändring behöver en booster - en signalförstärkare - en tid efter huvudprocessen. Vi erbjuder en sådan dag då teamet/teamen får spegla sig och skapa en förståelsehorisont av nya utvecklingsperspektiv
Vill du fördjupa din kunskap och samtala om hur vi tillsammans kan bygga ett program hos er?
Självklart står vi till förfogande om du vill veta mer och därför har frågor som vi troligen kan besvara. Ta kontakt via kontaktsidan. Vi försöker återkoppla genom mail eller kontakt på telefon så snabbt vi bara kan. Till kontaktsidan